لطفا صبر کنید

احادیث امام حسن (ع)
 
مذهبی
وبلاگی کاملا مذهبی
 

 

از آن حضرت سؤال شد : زهد چیست ؟ فرمود : رغبت به تقوی و بی رغبتی به دنیا .

 
تحف العقول ، ص 227
 

از آن حضرت سؤال شد : مروت چیست ؟ فرمود : حفظ دین ، عزت نفس ، نرمش ،احسان ، پرداخت حقوق و اظهار دوستی نسبت به مردم .

تحف العقول ، ص 227
 

 از آن حضرت سؤال شد : کرم چیست ؟ فرمود : بخشش پیش از خواهش و اطعام در قحطی .

تحف العقول ، ص 227
 
 

از آن حضرت سؤال شد بخل چیست ؟ فرمود : آنچه در کف داری شرف بدانی ، و آنچه انفاق کنی تلف شماری .

تحف العقول ، ص 227
 
 

 از آن حضرت سؤال شد : بی نیازی چیست ؟ فرمود : رضایت نفس به آنچه برایش قسمت شده ، هر چند کم باشد .

تحف العقول ، ص 228
 
 

از آن حضرت سؤال شد : فقر چیست ؟ فرمود : حرص به هر چیز .

 
تحف العقول ، ص 228
 

از آن حضرت سؤال شد : شرف چیست ؟ فرمود : موافقت با دوستان و حفظ همسایگان

تحف العقول ، ص 228
 
 

از آن حضرت سؤال شد : پستی و ناکسی چیست ؟ فرمود : به خود رسیدن و بی اعتنایی به همسر .

 
تحف العقول ، ص 228
 
 

پناهنده به خدا آسوده و محفوظ است ، و دشمنش ترسان و بی یاور .

تحف العقول ، ص 229

 

 

از خدا بر حذر باشید با زیادی یاد او ، و از خدا بترسید به وسیله تقوی ، و به خدا نزدیک شوید با طاعت ، به درستی که او نزدیک است و پاسخگو .

تحف العقول ، ص 229
 
بزرگی کسانی که عظمت خدا را دانستند این است که تواضع کنند ، و عزت آنها که جلال خدا را شناختند این است که برایش زبونی کنند ، و سلامت آنها که دانستند خدا چه قدرتی دارد این است که به او تسلیم شوند .
تحف العقول ، ص 229
 
بدانید که خدا شما را بیهوده نیافریده و سر خود رها نکرده ، مدت عمر شما را معین کرده ، و روزی شما را میانتان قسمت کرده ، تا هر خردمندی اندازه خود را بداند و بفهمد که هر چه برایش مقدر است به او میرسد ، و هر چه از او نیست به او نخواهد رسید ، خدا خرج دنیای شما را کفایت کرده و شما را برای پرستش فراغت بخشیده و به شکر گزاری تشویق کرده ، و ذکر و نماز را بر شما واجب کرده و تقوی را به شما سفارش کرده ، و آن را نهایت رضایتمندی خود مقرر ساخته .
تحف العقول ، ص 234
 
ای بندگان خدا ، پرهیزگار باشید ، و بدانید که هر کس پرهیزگار باشد ، خداوند او را به خوبی از فتنه ها و آزمایشها برآورد و در کارش موفق سازد و راه حق را برایش آماده کند .
تحف العقول ، ص 234

 
هیچ مردمی با هم مشورت نکند مگر اینکه به درستی هدایت شوند .
تحف العقول ، ص 236
 
پستی و ناکسی این است که شکر نعمت نکنی .
تحف العقول ، ص 236
 
انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده میدهد زیر بار مسؤولیت میرود ،و تا به وعدهاش عمل نکند رها نخواهد شد .
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 113
 
آن کس که بر حسن اختیار خداوند توکل و اعتماد کند ( و به قضا و قدر الهی خوشنود باشد ) آرزو نمیکند در غیر حالی باشد که خداوند برایش اختیار کرده است
تحف العقول ، ص 236
 
خیری که هیچ شری در آن نیست ، شکر بر نعمت و صبر بر مصیبت و ناگوار است .
تحف العقول ، ص 237
 

آن حضرت - علیه السلام - به مردی که از بیماری شفا یافته بود ، فرمود : خدا یادت کرد پس یادش کن ، و از تو گذشت پس شکرش کن .

تحف العقول ، ص 237

كسى كه در دلش هوایى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعایش را مستجاب كند.

اصول كافى ج2 ، ص62

 

در طلب مانند شخص پیروز مکوش، و مانند کسی که تسلیم شده به قدر اعتماد نکن چون به دنبال کسب و روزی رفتن سنت است، و میانه روی در طلب روزی از عفت است، و عفت مانع روزی نیست، و حرص موجب زیادی رزق نیست . به درستی که روزیقسمت شده و حرص زدن موجب گناه میشود .

تحف العقول ص 236

 


 

هر کس که پیوسته به مسجد رود یکی از این هشت فایده نصیبش شود :آیه محکمه، دستیابی به برادری سودمند، دانشی تازه، رحمتی مورد انتظار، سخنی که او را بهراه راست کشد یا او را از هلاکت برهاند، ترک گناهان از شرم مردم و ترس ازخدا
.
تحف العقول ص 238


 

به درستی که پر دیدترین دیدهها آن است که در خیر نفوذ کند، و شنواترین گوشها آن است که تذکری را بشنود و از آن سود برد، سالمترین دلهاآن است که از شبهه ها پاک باشد .

تحف العقول ص 238


مردی به امام حسن علیه السلام عرض کرد : دختری دارم، به نظر شما با چه کسی وصلت کنم . فرمود : با کسی که متقی و با ایمان باشد . چون اگر او را دوست بدارد، مورد احترامش قرار میدهد ، و اگر از او نفرت داشته باشد، به او ظلم نمیکند .

مستطرف ج 2 ص 218


 

به درستی که نعمت دنیا پایدار نیست، نه از آسیبش آسودگی هست، و نه ازبدیهایش جلوگیری، فریبی است حایل سعادت، و تکیه گاهی است خمیده .

تحف العقول ص 229


ای بندگان خدا از عبرتها پند گیرید، و از اثر گذشتگان متوجه شوید، و به وسیله نعمتها از نافرمانی خدا باز ایستید، و از پندها سود برید .

تحف العقول ص 239


 

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .

تحف العقول ص 239


 

به خدا سوگند اگر پرده برگیرند، معلوم میشود که نیکوکار مشغول کار نیک خود است و بدکار گرفتار بدکرداری خود .

تحف العقول ص 240


 

ای پسرم با هیچکس برادری مکن تا بدانی کجا می رود و از کجا می آید و چه ریشه ای دارد، پس چون خوب از حالش آگاه شدی و معاشرتش را پسندیدی با او برادری کن به شرط گذشت از لغزش و کمک در تنگی .

تحف العقول ص 236


 

از آن حضرت سؤال شد : ترس چیست؟ فرمود : دلیری بر دوست و گریز از دشمن .

تحف العقول ص 227


 

ننگ کشیدن آسانتر از دوزخ رفتن است .

تحف العقول ص 237


 

سفاهت، به پستی گراییدن و با گمراهان نشستن است .

بحارالانوار ج 87 ص 115


 

آن حضرت در وصف برادر، ( دوست) نیکوکارش فرمود : از همه مردم در چشم من بزرگتر بود و سر بزرگواری او در نظر من کوچکی دنیا در چشم او بود، جهل و نادانی بر او تسلط نداشت، اقدام نمی کرد مگر بعد از اطمینان به سودمند بودن آن . نه شکایتی داشت و نه خشم و دلتنگی . بیشتر عمرش خاموش بود، و چون لب به سخن می گشود بر همه گوینده ها چیره بود، ضعیف و ناتوان می نمود، اما هنگام نبرد شیری

تحف العقول ص 237


 

کسی که عقل ندارد ادب ندارد، و کسی که همت ندارد مروت ندارد، و کسی که دین ندارد حیا ندارد . و خردمندی موجب معاشرت نیکو با مردم است، و به وسیله عقل سعادت هر دو عالم به دست می آید .

بحارالانوار ج 87 ص 111


 


تعجب می کنم از کسانیکه در غذای جسم خود فکر می کنند ولی در امور معنوی و غذای جان خویش تفکر نمی کنند. شکم را از طعام مضر حفظ می کنند ولی در روح و روان خویش افکارپلید و پستی را وارد می کنند .

بحارالانوار ج 1 ص 218


 

حضرت مجتبی علیه الاسلام بهترین جامه های خود را در موقع نماز میپوشید، کسانی ازآن حضرت سبب این کار را سوال کردند، در جواب فرمود : خداوند جمیل است وجمال و زیبایی را دوست دارد به این جهت خود را در پیشگاه الهی زینت میکنم، خداوند امر فرموده که با زینت های خود در مساجد حاضر شوید .
تفسیر عیاشی ج 2 ص 14



تنها چیزی که در این دنیای فانی، باقی می ماند قرآن است، پس قرآن را پیشوا وامام خود قرار دهی، تا به راه راست و مستقیم هدایت شوید . همانا محق ترین مردم به قرآن کسانی هستند که بدان عمل کنند اگر چه آن را حفظ نکرده باشند، و دورترین افراد از قرآن کسانی هستند که به دستورات آن عمل نکنند گرچه قاری و خواننده آن باشند .

ارشادالقلوب ص 102


 

ای مردم هر کس برای خدا اخلاص ورزد و سخن او را راهنمای خود قرار دهد به راهی که درست تر و استوارتر است هدایت میشود و خداوند او را برای آگاهی و هوشیاری توفیق داده و به عاقبت خویش کمک کرده است .

تحف العقول ص 229


 

پرسش صحیح نیمی از علم است، و مدارا کردن با مردم نیمی از عقل است، و اقتصاد و اعتدال در زندگی نیمی از مخارج است .

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 18 ص 108


 

بیشترین زیرکی، ترس از خدا و پرهیزکاری است و بیشترین نادانی، عیاشی وشهوترانی است .

حلیه الولیا ج 2 ص 37


 

.
مادرم فاطمه ( س ) را دیدم که شب جمعه تا صبح مشغول عبادت و رکوع و سجود بود وشنیدم که برای مؤمنین دعا می کرد و اسامی آنان را ذکر می نمود و برای آنان بسیار دعامی کرد ولی برای خودش دعا نکرد، پس به او عرض کردم : مادر چرا همان طور که برای دیگران دعا کردی برای خودت دعا نکردی، فرمودند : پسرم، اول همسایه را مقدم دارو سپس خود و اهل خانه را .

بحارالانوار ج 43 ص 81


 

رسول خدا ص فرمود : محبت و دوستی ما اهل بیت را اختیار کنید، چون هر کس خدا را در حالی ملاقات کند که ما اهل بیت را دوست داشته باشد، با شفاعت ماوارد بهشت میشود .

محاسن ص 61


 

ای مردم ! از جدم پیامبر خدا شنیدم که می فرمود : من شهر علم و دانشم و علی (ع ) دروازه آن است، آیا از غیر دروازه وارد شهر میشوند؟

امالی صدوق ص 207


 


شخصی به امام حسن علیه السلام عرض کرد : ای پسر پیامبر خدا چرا ما از مرگ اکراه داریم وآن را دوست نداریم؟ حضرت فرمود : چون شما آخرت خود را خراب ودنیایتان را آباد کرده اید، بنابراین انتقال از عمران وآبادانی به خرابی و ویرانی را دوست ندارید .

بحارالانوار ج 44 ص 110


 

سوگند به خداوند هر کس ما را دوست داشته باشد، اگر چه در دورترین نقاط ماننددیلم اسیر باشد، دوستی ما برای او مفید است . همانا محبت ما گناهان فرزندان آدم را از بین می برد، همانطور که باد برگ درختان را می ریزد .

بحارالانوار ج 44 ص 24


 

اگر همه دنیا را تبدیل به یک لقمه غذا کنم و به انسانی که خدا را از روی خلوص عبادت می کند بخورانم، باز احساس می کنم که در حق او کوتاهی کرده ام . و اگر ازاستفاده کردن کافر از دنیا جلوگیری کنم تا به آن اندازه که جانش از شدت گرسنگی وتشنگی به لب برسد، آنگاه جرعه ای آب به او بدهم، خود را اسرافکار می پندارم .

تنبیه الخواطر و نزه النواظر ( مجموعه ورام ) ج 1 ص 350


 

والاترین مقام نزد خداوند، از آن کسی است که بیشتر از همه به حقوق مردم آشناباشد و در ادای آن حقوق، بیشتر از همه کوشا باشد . و کسی که در برابر برادران دینی خود تواضع کند، خداوند او را از صدیقین و شیعیان امیرالمومنین علیه السلام قرار میدهد .

حیا امام حسن بن علی ج 1 ص 319


 

پیامبر خدا ( ص) فرمود : هیچ بنده ای حقیقتا مؤمن نیست مگر اینکه نفس خود راشدیدتر از محاسبه بین دو شریک و یا محاسبه مولا از بنده خود مورد محاسبه قراردهد .

بحارالانوار ج 70 ص 72


 

پیامبر خدا ( ص) فرموده است : یکی از موجبات آمرزش گناهان، مسرور کردن برادران دینی است .

مجمع الزوائد و منبع الفوائد ج 8 ص 193


 


هان اى مردم! كسى كه براى خدا نصیحت كند و كلام خدا را راهنماى خود گیرد، به راهى پایدار رهنمون شود و خداوند او را به رشد و هدایت موفّق سازد و به نیكویى استوار گرداند، زیرا پناهنده به خدا در امان و محفوظ است و دشمن خدا ترسان و بى یاور است و با ذكر بسیار خود را از [معصیت خداى] بپایید.


 


به یقین بدانید كه شما هرگز تقوا را نشناسید تا آن كه صفت هدایت را بشناسید، و هرگز به پیمان قرآن تمسّك پیدا نمىكنید تا كسانى را كه دورش انداختند بشناسید، و هرگز قرآن را چنان كه شایسته تلاوت است تلاوت نمىكنید تا آنها را كه تحریفش كردند بشناسید، هر گاه این را شناختید بدعتها و بر خود بستن ها را خواهید شناخت و دروغ بر خدا و تحریف را خواهید دانست و خواهید دید كه آن كه اهل هوى است چگونه سقوط خواهد كرد.


 

بین حقّ و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشمت بینى حقّ است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.


 

هر كه گناهان را به خداوند نسبت دهد، به تحقیق، فاجر و نابكار است. خداوند به زور اطاعت نشود، و در نافرمانى مغلوب نگردد، او بندگان را مهمل و سرِخود در مملكت وجود رها نكرده، بلكه او مالك هر آنچه آنها را داده و قادر بر آنچه آنان را توانا كرده است مىباشد، آنان را فرمان داده تا به اختیار خودشان آن را بپذیرند و نهیشان نموده تا به اختیار خود بر حذر باشند.


 

تقوا و پرهیزكارى سرآغاز هر توبه اى، و سرّ هر حكمتى، و شرف و بزرگى هر عملى است، و هر كه از با تقوایان كامیاب گشته به وسیله تقوا كامیاب شده است.


 

خلافت فقط از آنِ كسى است كه به روش رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)برود، و به طاعتِ خدا عمل كند، و به جان خودم سوگند كه ما اهل بیت نشانه هاى هدایت و جلوه هاى پرفروغ پرهیزگارى هستیم.


 

از امام مجتبى سؤال شد: كرم چیست؟فرمود: آغاز به بخشش نمودن پیش از درخواست نمودن و اطعام نمودن در وقت ضرورت و قحطى. سؤال شد: دنائت و پستى چیست؟ فرمود: كوچك بینى و دریغ از اندك.


 

هیچ قومى با همدیگر مشورت نكنند، مگر آن كه به رشد و كمالشان هدایت شوند.


 

ننگ و زبونى بهتر از دوزخ رفتن است.


چون شخص پیروز در طلب مكوش، و چون انسان تسلیم شده به قَدَر اعتماد مكن [بلكه با تلاش پیگیر و اعتماد و توكّل به خداوند، كار كن].


 

خـویشاونـد كسـى است كـه دوستـى و محبّت، او را نـزدیك كرده باشد و اگـر چـه نـژادش دور بـاشد.و بیـگانـه كسـى است كـه از دوستـى و محبّت به دور است و گرچه نژادش نزدیك باشد.


 

هر كه به نیك گزینى خداوند دلگرم باشد، آرزو نمىكند در وضعى جز آنچه خدا برایش برگزیده، باشد.


 

همانا بیناترین دیده ها آن است كه در طریق خیر نفوذ كند، و شنواترین گوشها آن است كه پند و اندرز را در خود فرا گیرد و از آن سود برد، سالمترین دلها آن است كه از شبهه ها پاك باشد.


 

به راستى هر كه عبادت را به خاطر عبادت طلب كند خود را تزكیه نمودهاست. هر گاه مستحبّات به واجبات زیان رساند آن را ترك كنید.


 

عاقل و خردمند به كسى كه از او نصیحت و اندرز خواهد، خیانت نكند.


 


هر گاه یكى از شما برادر خود را ملاقات كند، باید كه محلّ نور پیشانى (یعنى محلّ سجده) او را ببوسد.


 

براى دنیایت چنان كار كن كه گویا همیشه زندگى مىكنى، و براى آخرتت به گونه اى كاركن كه گویا فردا خواهى مُرد، و اگر عزّتى بدون بستگان و شكوهى بدون سلطنت خواهى، از معصیت و نافرمانى خدا به طاعت و فرمانبرى خداوند عزّوجلَّ درآى.


 

مكارم و فضائل اخلاق ده چیز است:1 ـ راستگویى، 2 ـ راستگویى در وقت سختى و گرفتارى، 3 ـ بخشش به سائل، 4 ـ خوش خُلقى، 5 ـ پاداش در مقابل كارها و ابتكارات، 6 ـ پیوند با خویشان، 7 ـ حمایت از همسایه، 8 ـ حق شناسى درباره دوست و رفیق، 9 ـ میهمان نوازى، 10 ـ و در رأس همه اینها شرم و حیاست.


 

امام به شخصى فرمود : مبادا مرا ستایش كنى، زیرا من خود را بهتر مىشناسم، یا مرا دروغگو شمارى، زیرا دروغگو اندیشه و عقیده [ثابتى] ندارد، یا كسى را نزد من بدگویى نمایى.


 

هلاكت و نابودى مردم در سه چیز است:كبر، حرص، حسد.

تكبّر كه به سبب آن دین از بین مىرود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت.

حرص كه دشمن جان آدمى است وبه واسطه آن آدم از بهشت خارج شد.

حسد كه سررشته بدى است و به واسطه آن قابیل، هابیل را كشت.


 

شما را به پرهیزگارى و ترس از خدا و ادامه تفكّر و اندیشه سفارش مىكنم، زیرا كه تفكّر و اندیشه، پدر و مادر تمام خیرات است.


 

شستن دستها پیش از غذا، فقر را از بین مىبرد و بعد از غذا، غم و اندوه را مىزداید.


 

مردم در این دنیا در سراى بىخبرى و غفلت به سر مىبرند، كار مىكنند و نمىدانند. وقتى كه به سراى آخرت رفتند، به خانه یقین مىرسند، آن گاه است كه مىدانند، ولى دیگر كار نمىكنند.


 

چنان با مردم مصاحبت داشته باش كه خود دوست دارى به همان گونه با تو مصاحبت كنند.


 

به خدا قسم من ترس از آن دارم كه عذاب گناهكاران از ما اهل بیت دو چندان گردد، و امید آن را دارم كه نیكوكار از ما اهل بیت نیز پاداشش دو برابر باشد.


 

مردم را با دانشت، دانش بیاموز و خود نیز دانش دیگران را فراگیر.


 

نزد كسى مرو، مگر آن كه به بخشش او امیدوار، یا از قدرتش بیمناك، یا از دانشش بهره مند، یا به بركت و دعایش امیدوار باشى، یا آن كه بین تو و او پیوند خویشاوندى باشد.


 

هیچ بى نیازى اى بزرگتر از عقل و هیچ فقرى مانند جهل و هیچ وحشتى سختتر از خودپسندى و هیچ عیشى لذّت بخشتر از خوش اخلاقى نیست.


 

على(علیه السلام) دروازه ایمان است، هر كه داخل آن شد مؤمن و هر كه خارج از آن شد كافر است.


 

قسم به خدایى كه محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) را به حقّ برانگیخت، هیچ كس از حقّ ما اهل بیت چیزى را كم نكند، مگر آن كه خداوند از عملش چیزى را كم گرداند.


 

كسى كه پیش از سلام كردن، آغاز به سخن گفتن نماید، جوابش را ندهید!


 

آغاز نمودن به نیكى و بذل و بخشش، پیش از درخواست نمودن، از بزرگترین شرافتها و بزرگىهاست.


 

دانش را فرا گیرید و اگر توانِ حفظ كردنش را ندارید آن را بنویسید و در خانههایتان بگذارید


 

كسى كه در قلبش جز رضا و خشنودى خدا خطور نكند، چون خدا را بخواند، من ضامن اجابت دعاى او هستم.


 

كسى كه خدا را اطاعت و عبادت كند، خداوند همه چیز را مطیع او گرداند.


 

كسى كه در دلش هوایى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعایش را مستجاب كند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

خدایا من در قلب کوچکم چیزی دارم که تو در عرش کبریاییت نداری. من چون تویی دارم و تو چون خود نداری...
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مذهبی و آدرس smashcc.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 195
بازدید هفته : 250
بازدید ماه : 448
بازدید کل : 48512
تعداد مطالب : 113
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 1



سايبري ها ديدار با رهبري مي خواهند جنبش  وبلاگی حمایت از طلبه سیرجانی